Neurogene Dysphagien

Diagnostik und Therapie

Neurogene Dysphagien

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Neurological diseases such as cerebral stroke, dementia, and Parkinson=s disease are the most frequent causes of swallowing disturbances. Neurogenic dysphagias are playing an increasingly important role in outpatient and in-patient care due to their often severe health sequelae and the increasing ageing of the population. In a practically oriented way, this established reference work discusses the neurophysiological basis, as well as the diagnosis and treatment of neurogenic dysphagias, reflecting the rapid developments in this field during the last 15 years. A special focus in the book is carrying out and reporting on the endoscopic evaluation of neurogenic dysphagias. Since 2015, the German Association for Neurology and the German Stroke Association have been offering a Flexible Endoscopic Examination of Swallowing (FEES) training curriculum for neurogenic dysphagias, and the German Association for Geriatric Medicine has also joined with the project. All of the content requirements for the FEES training curriculum are covered in this expanded and revised second edition of the book. Example FEES videos for various patterns of disturbance can be downloaded as additional materials.

Prof. Dr. med. Tobias Warnecke and Prof. Dr. med. Rainer Dziewas work at the Department of Neurology, University Hospital Münster.

1;Deckblatt;1 2;Titelseite;4 3;Impressum;5 4;Geleitwort I;8 5;Geleitwort II;9 6;Geleitwort zur 2. Auflage;10 7;Vorwort;12 8;Vorwort zur 2. Auflage;14 9;Inhalt;16 10;1 Neuroanatomische und -physiologische Grundlagen des normalen und gestörten Schluckaktes;22 10.1;1.1 Der normale Schluckakt;22 10.2;1.2 Der gestörte Schluckakt;28 10.3;1.3 Zentralnervöse Steuerung des Schluckaktes;32 10.3.1;1.3.1 Schluckzentren des Hirnstamms;32 10.3.2;1.3.2 Supramedulläre Steuerung des Schluckaktes;33 10.3.3;1.3.3 Hemisphärenspezialisierung;34 10.3.4;1.3.4 Kortikale Plastizität - Kompensation krankheitsbedingter Defizite;38 10.3.5;1.3.5 Kortikale Plastizität - Sensible Stimulation als Motor der Reorganisation;47 11;2 Klinische Diagnostik der neurogenen Dysphagie;52 11.1;2.1 Vorbemerkung;52 11.2;2.2 Anamnese;53 11.3;2.3 Screeningverfahren zur Einschätzung des Aspirationsrisikos;55 11.4;2.4 Ausführliche klinische Schluckuntersuchung;61 12;3 Endoskopische Evaluation des Schluckaktes und weitere apparative Methoden zur Diagnostik neurogener Dysphagien;64 12.1;3.1 Fiberoptische endoskopische Evaluation des Schluckaktes (FEES);64 12.1.1;3.1.1 Einführung;64 12.1.2;3.1.2 Apparative Voraussetzungen;66 12.1.3;3.1.3 Standard-FEES-Protokoll;67 12.1.4;3.1.4 Spezielle neurologische Untersuchungsprotokolle;72 12.1.5;3.1.5 Allgemeine Befunde und ihre Graduierung;75 12.1.6;3.1.6 Endoskopische Klassifikation neurogener Dysphagien;82 12.1.7;3.1.7 Dokumentation neuroendoskopischer Dysphagiebefunde;83 12.1.8;3.1.8 Ausbildungscurriculum »FEES für Neurogene Dysphagien«;87 12.2;3.2 Videofluoroskopische Evaluation des Schluckaktes (VFSS);88 12.2.1;3.2.1 Indikationen;89 12.2.2;3.2.2 Technik;89 12.2.3;3.2.3 Strahlenbelastung;89 12.2.4;3.2.4 Kontrastmittel;89 12.2.5;3.2.5 Durchführung;90 12.2.6;3.2.6 Befundung;92 12.2.7;3.2.7 VFSS und FEES im Vergleich;94 12.3;3.3 Manometrische Evaluation des Schluckaktes;96 12.3.1;3.3.1 Konventionelle Manometrie;96 12.3.2;3.3.2 High Resolution Manometrie;97 12.4;3.4 Elektromyografische Evaluation des Schluckaktes;101 12.5;3.5 Sonografische Evaluation des Schluckaktes;102 12.6;3.6 Magnetresonanztomografie und Computertomografie zur Evaluation des Schluckaktes;104 12.7;3.7 Differenzialindikation der apparativen Dysphagiediagnostik;106 13;4 Spezielle Untersuchungsbefunde neurogener Dysphagien;108 13.1;4.1 Schlaganfall;108 13.2;4.2 Demenzen;114 13.2.1;4.2.1 Demenz vom Alzheimertyp;114 13.2.2;4.2.2 Vaskuläre Demenz;116 13.2.3;4.2.3 Frontotemporale Demenzen;117 13.2.4;4.2.4 Lewy-Körperchen-Demenz;117 13.2.5;4.2.5 Exkurs: Presbyphagie;118 13.3;4.3 Extrapyramidalmotorische Erkrankungen;122 13.3.1;4.3.1 Parkinson-Syndrome;122 13.3.2;4.3.2 Chorea;135 13.3.3;4.3.3 Dystonien;137 13.3.4;4.3.4 Morbus Wilson;141 13.4;4.4 Entzündliche und infektiöse ZNS-Erkrankungen;143 13.4.1;4.4.1 Multiple Sklerose;143 13.4.2;4.4.2 Bakterielle und virale Meningoenzephalitiden;146 13.4.3;4.4.3 ZNS-Listeriose;147 13.4.4;4.4.4 Poliomyelitis und Post-Polio-Syndrom;147 13.4.5;4.4.5 Tetanus;148 13.5;4.5 Tumoren;149 13.5.1;4.5.1 Hirntumoren und -metastasen;149 13.5.2;4.5.2 Meningeosis neoplastica;151 13.5.3;4.5.3 Paraneoplastische Syndrome;152 13.6;4.6 Motoneuronerkrankungen;153 13.6.1;4.6.1 Amyotrophe Lateralsklerose;153 13.6.2;4.6.2 Hereditäre spastische Spinalparalyse;158 13.6.3;4.6.3 Spinobulbäre Muskelatrophie (Kennedy-Syndrom);159 13.7;4.7 Neuropathien;160 13.7.1;4.7.1 Guillain-Barré-Syndrom;160 13.7.2;4.7.2 Critical-Illness-Polyneuropathie/-Myopathie;161 13.8;4.8 Erkrankungen der neuromuskulären Erregungsübertragung;163 13.8.1;4.8.1 Myasthenia gravis;163 13.8.2;4.8.2 Lambert-Eaton-Myasthenie-Syndrom;166 13.8.3;4.8.3 Botulismus;167 13.9;4.9 Myopathien;167 13.9.1;4.9.1 Myositiden;168 13.9.2;4.9.2 Okulopharyngeale Muskeldystrophie;172 13.9.3;4.9.3 Okulopharyngodistale Myopathie;173 13.9.4;4.9.4 Metabolische Myopathien;173 13.9.5;4.9.5 Fazioscapulohumerale Muskeldystrophie;174 13.9.6;4.9.6 Myotone Dystrophien;175 13.10;4.10 Trauma;178 13.10.1;4.10.1 Schädelhirntrauma;178 13
ISBN 9783170305328
Artikelnummer 9783170305328
Medientyp E-Book - PDF
Auflage 2. Aufl.
Copyrightjahr 2018
Verlag Kohlhammer Verlag
Umfang 374 Seiten
Sprache Deutsch
Kopierschutz Digitales Wasserzeichen